Nr 16/2012 (16.04.2012)
Odlot czy odjazd? - Gigabit Ethernet w samochodzie.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) ogłosił powstanie grupy analitycznej, której zadaniem jest opracowanie standardu umożliwiającego transmisję z prędkością 1 Gb/s, ze szczególnym wymaganiem: mniejszej ilości przewodów w porównaniu do Gigabit Ethernet.Obecny standard 1000BASE-T - 1 Gb/s na kablu miedzianym, wymaga użycia czterech par przewodów. Główni zleceniodawcy: przemysł samochodowy i lotniczy, uważają, że jest to za dużo i niepotrzebnie obciąża środki transportu powodując wzrost kosztów produkcji i większe zużycie paliwa w trakcie eksploatacji.
Standard Ethernet często wykorzystywany jest w samochodach do transmisji danych np. multimediów, informacji dotyczących bezpieczeństwa, do sterowania lusterkami, systemów parkowania czy podglądu obrazu z kamery cofania. Te sygnały nie mogą być transmitowane bezprzewodowo ze względu na duże zakłócenia.
W dziedzinie transmisji dedykowanej dla urządzeń transportowych są już pierwsze sukcesy. Broadcom opracował system transmisji do 100 Mb/s z wykorzystaniem 2 przewodów (popularny 100Base-TX wymaga 4 przewodów). W opracowaniu nowej technologii, firma Broadcom wspierana była przez grupę zwaną Open Alliance Special Interest Group, zrzeszającą takie firmy jak: BMW, Hyundai, Bosch oraz innych producentów urządzeń do samochodów. Samochody oparte o tę technologię zostaną wyprodukowane już w przyszłym roku.
Samochody z automatycznym kierowcą weszły w fazę testów. W marcu, zostały przeprowadzone w Kalifornii, testy miejskie - niewidomy Steve Mahan poruszał się po ulicach Santa Clara automatycznym samochodem Google'a
Odchudzenie Gigabit Ethernet ma na celu zmniejszenie masy pojazdu, co przekłada się na zużycie paliwa.
Jednak najważniejszą funkcjonalnością, która zostanie oparta na wydajnych systemach transmisyjnych, jest zdolność automatycznego kierowania pojazdami.
Ogromna ilość informacji dotycząca położenia i warunków zewnętrznych musi zostać przeanalizowana, po czym odpowiednie komendy muszą zostać przekazane wszystkim systemom odpowiedzialnym za poruszanie się pojazdu.
Gigabitowe systemy transmisji to nie "odlot" ani "odjazd" konstruktorów od zdrowego rozsądku lecz podstawa kierowania pojazdami bez udziału człowieka.
W lutym stan Nevada zatwierdził wytyczne dla firm prowadzących testy takich samochodów na drogach publicznych. W marcu, zostały przeprowadzone w Kalifornii, testy miejskie - niewidomy Steve Mahan poruszał się po ulicach Santa Clara automatycznym samochodem Google'a
Jednak najważniejszą funkcjonalnością, która zostanie oparta na wydajnych systemach transmisyjnych, jest zdolność automatycznego kierowania pojazdami.
Ogromna ilość informacji dotycząca położenia i warunków zewnętrznych musi zostać przeanalizowana, po czym odpowiednie komendy muszą zostać przekazane wszystkim systemom odpowiedzialnym za poruszanie się pojazdu.
Gigabitowe systemy transmisji to nie "odlot" ani "odjazd" konstruktorów od zdrowego rozsądku lecz podstawa kierowania pojazdami bez udziału człowieka.
W lutym stan Nevada zatwierdził wytyczne dla firm prowadzących testy takich samochodów na drogach publicznych. W marcu, zostały przeprowadzone w Kalifornii, testy miejskie - niewidomy Steve Mahan poruszał się po ulicach Santa Clara automatycznym samochodem Google'a
Monitoring w środkach transportu.
Monitoring pojazdów realizowany w sposób profesjonalny wymaga zastosowania specjalnych rejestratorów mobilnych montowanych na stałe. Dedykowanym urządzeniem, przeznaczonym do zastosowań w pojazdach, jest cyfrowy rejestrator 4-wejściowy mobilny MDR4204 M85006.MDR4204 pozwala rejestrować obraz z 4 kamer jednocześnie, co w zupełności wystarcza na monitorowanie obszaru wokół pojazdu. Maksymalna rozdzielczość zapisywanego obrazu to D1, zarówno dla jednego jak i dla czterech kanałów jednocześnie (podział ekranu 2x2). Prędkość zapisu to 25 kl./s, co ma znaczenie w monitoringu obiektów przemieszczających się: pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h w 1 sekundę przejeżdża ponad 13 metrów.

Cyfrowy rejestrator mobilny MDR4204 M85006 archiwizuje obraz z czterech kamer 25 kl./s,
prędkość pojazdu, czas pracy kierowcy.
prędkość pojazdu, czas pracy kierowcy.
Specjalne mocowanie zabezpiecza elektronikę przed wstrząsami oraz drganiami pochodzącymi od silnika. Urządzenie posiada wbudowaną grzałkę i wentylator wraz z układem kontroli temperatury zapewniające odpowiednie warunki pracy. Dołączone okablowanie pozwala na integrację urządzenia z instalacją elektryczną samochodu oraz zapis podstawowych informacji o wykonywanych manewrach (hamowanie, skręcanie, itp).
Na podłączonym do urządzenia monitorze można przeglądać nagrania archiwalne a także podglądać obraz z kamer np. wstecznej np. podczas cofania.
Zapis danych odbywa się na dysku SATA 2,5''. Można też wykorzystać dysk SSD, który jest odporny na wstrząsy, wilgoć, niskie temperatury. Zapis jednej godziny w rozdzielczości D1 zajmuje około 1,35 GB. Archiwizacja może być przeprowadzona bezpośrednio na podłączony do portu USB nośniku danych. Istnieje również możliwość obsługi urządzenia poprzez aplikację kliencką. (MC)
Jak z kanałów satelitarnych stworzyć własny multipleks DVB-T?
Stacja czołowa Terra MMH-3000, oferuje możliwość tworzenia multipleksów cyfrowych DVB-T (lub DVB-C), w skład których wchodzić mogą programy z różnych transponderów lub nawet satelitów.W stosunku do większości konkurencyjnych rozwiązań, stacja Terra pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie planu kanałowego oraz przepustowości.
Komplet modułów: RDC-311 R817102 oraz TRX-360 R81709 wykorzystywany jest do zamiany sygnału satelitarnego na sygnał DVB-T. Moduł RDC-311 R817102 służy do odebrania jednego transpondera satelitarnego. Cały transponder przekazywany jest następnie do modułu TRX-360 R81709, na którym administrator systemu wybiera interesujące go kanały, po czym umieszcza je w multipleksie DVB-T wykorzystując ten sam moduł. Do modułu TRX-360 podpiąć możemy sygnał z maksymalnie 6-ciu transponderów (6 wejść MPEG-TS). Należy pamiętać o progu maksymalnej przepływności wyjściowej modulatora DVB-T na module TRX-360 wynoszącej ok. 31 Mbit/s. Przekłada się to zazwyczaj na ok. 8 programów w jakości SD.
Moduł RDC-311 R817102 jest wyposażone w slot PCMCIA dla modułów Common Interface, pozwalając tym samym na odbiór i dekodowanie kanałów zakodowanych.
Zasada doboru modułów stacji Terra MMH-3000 zamieniającej sygnał DVB-S na DVB-T jest następująca:
- liczba modułów RDC-311 R817102 równa liczbie transponderów satelitarnych, z których odbierać chcemy sygnał,
- liczba modułów TRX-360 R81709 równa sumarycznej liczbie kanałów, podzielonej przez 8, przy założeniu, iż maksymalna liczba RDC-311 podłączona do jednego TRX-360 wynosi 6 sztuk,
- liczba jednostek centralnych UC-380 R81700 równa liczbie modułów, podzielona przez 8. (ŁB)
Zaproponowane powyżej rozwiązanie sprawdza się najlepiej w nowoczesnych instalacjach hotelowych, dystrybuujących wysokiej jakości programy, w tym kodowane kanały wysokiej rozdzielczości HD.

Schemat zamiany sygnału DVB-S/S2 na multipleks DVB-T
Adapter media konwerterów.
Adapter media konwerterów ULTIMODE L5215 stanowi zintegrowany system mocowania i zasilania 14 media konwerterów w szafie teleinformatycznej 19". Jest wyposażony w podwójny system zasilania wraz z niezależnym system chłodzenia mechanicznego. Takie rozwiązanie zapewnia bezawaryjną ciągłą pracę media konwerterów.Zasilacze redundantne są niezawodnym rozwiązaniem stosowanym w urządzeniach dedykowanych do pracy ciągłej. Do każdego slotu doprowadzone jest niezależne zasilanie dzięki czemu media konwertery można wymieniać bez przerywania pracy pozostałych. Ewentualne uszkodzenie zasilacza sygnalizowane jest przez diodę LED umieszczoną panelu zasilacza oraz poprzez alarm dźwiękowy.
Instalowanie media konwerterów w adapterze zajmuje kilka minut. Wystarczy przykręcić listwę mocującą media konwerter a następnie umieścić go w adapterze. Można w ten sposób instalować dowolne media konwertery z rodziny ULTIMODE

Instalacja media konwerterów w adapterze
1 - Media konwerter ULTIMODE z zainstalowaną płytką mocującą 2 - Pusty panel na media konwertery ULTIMODE L5215 3 - Panel z zainstalowanymi media konwerterami ULTIMODE | |
Proces stabilizacji obrazu polega na odpowiedniej obróbce klatek obrazu poprzez procesor sygnałowy. Dane z przetwornika podlegają analizie pod kątem wykrycia i pomiaru rejestrowanego ruchu. Po wykryciu, że rozmazanie wynika z ruchu kamery DIS poprawia jakość obrazu.
![]() | ![]() |
Efekt smużenia przy drganiach w kamerze bez DIS | oraz w kamerze z włączoną funkcją DIS. |
Cztery kamery IP podpięte do switcha TL-SF1008P N29930 zasilane są poprzez skrętkę napięciem 48 V DC, z oznaczonych, czterech portów. Przełącznik automatycznie wykrywa urządzenia działające w standardzie IEEE 802.3af i przesyła zasilanie. Switch posiada funkcję priorytetowania, dzięki której zabezpiecza system w momentach przeciążenia. Pobór mocy urządzeń zasilanych poprzez PoE wynosi do 53 W. Urządzenia podłączone do portów o wyższym priorytecie zasilane są w pierwszej kolejności.

Zasilanie PoE ze switcha TL-SF1008P N29930 (pierwsze 4 porty)
Do pozostałych czterech portów podpięte są urządzenia IP z własnym zasilanie jak np. rejestrator NVR do zapisu obrazu z kamer, laptop do podglądu obrazu wideo oraz telefon IP do powiadomienia w razie potrzeby odpowiednich służb ochrony lub policji. Aby zapewnić zdalny dostęp do kamer oraz rejestratora należy tak zbudowaną sieć LAN połączyć z Internetem poprzez np. router TP-Link TD-8816 N2906. (WT)
W tym celu przy uruchomionym urządzeniu należy nacisnąć i trzymać przez około 6-10 sekund przycisk RESET znajdujący się z tyłu obudowy. Urządzenie uruchomi się ponownie z ustawieniami fabrycznymi (podczas tej operacji urządzenie musi być cały czas podłączone do zasilania). Proces konfiguracji należy przeprowadzić od początku.

Widok urządzenia od tyłu
Nowości w firmie DIPOL
Warto przeczytać:
Podział sygnału HD na kilka stref. Do pomieszczeń klubowych, wyposażonych w sumie w 9 odbiorników telewizyjnych HD, doprowadzono sygnał satelitarny z dwóch platform satelitarnych i odtwarzacza multimedialnego, głównie pod kątem prezentowania wydarzeń sportowych oraz kulturalnych. Ponieważ klub był podzielony na 3 obszary tematyczne, zasadnym było takie skonfigurowanie sieci telewizyjnej, aby można było swobodnie wybrać w danej strefie prezentowany kanał.
Realizację zadania rozpoczęto od zainstalowania...
Realizację zadania rozpoczęto od zainstalowania...
"Wafelek" zbudowany z 1000 warstw - przyszłość elektroniki. Firma Sony poinformowała o zakupie od amerykańskiej firmy Ziptronix technologii łączenia chipów. W tej z pozoru nieistotnej informacji kryje się potencjał na przełom technologiczny w kilku dziedzinach współczesnej techniki, między innymi w: elektronice, telekomunikacji, fotografii.
Ziptronix opracował przełomową metodę łączenia warstw układów elektronicznych. Technologia ZiBond zapewnia niskotemperaturowe spajanie wielu materiałów w kombinacji wcześniej niemożliwej. Osiągane jest to przy użyciu bardzo cienkiej warstwy związków azotu i krzemu...
Ziptronix opracował przełomową metodę łączenia warstw układów elektronicznych. Technologia ZiBond zapewnia niskotemperaturowe spajanie wielu materiałów w kombinacji wcześniej niemożliwej. Osiągane jest to przy użyciu bardzo cienkiej warstwy związków azotu i krzemu...
Technologia ZiBond jest jednym z kilku opracowanych sposobów na łączenie chipów i budowę układów 3D IC. O opracowaniu podobnej technologii podała firma IBM i 3M, pozwala ona na łączenie do 1000 warstw.
(źródło: ibm.com)
(źródło: ibm.com)
Zdalny podgląd monitoringu. Oprogramowanie Digifort K3001, K3002, K3003, K3004 umożliwia zdalny dostęp do systemów CCTV IP z poziomu telefonów komórkowych / PDA z funkcją 3G. Dzięki tej usłudze użytkownik z dowolnego miejsca na świecie może w każdej chwili sprawdzić co się dzieje w obszarze chronionym i np. zdalnie nadzorować miejsca parkingowe, śledzić osoby poruszające się po prywatnych posesjach itp. ...