Nr 09/2012 (27.02.2012)
Milion Brytyjczyków gra "w chmurze".
Po sukcesie na rynku amerykańskim, we wrześniu 2011 roku w Wielkiej Brytanii pojawiła się usługa OnLive umożliwiająca korzystanie z najnowszych gier komputerowych bez konieczności posiadania szybkiego komputera lub drogiej konsoli, wymagająca jedynie prostych urządzeń terminalowych. Spotkała się ona z entuzjastycznym przyjęciem, w ciągu pierwszych 3 miesięcy w serwisie zarejestrowało się ponad milion osób.OnLive to komercyjne zastosowanie technologii "cloud computing".
Z usługi można korzystać na: zwykłych telewizorach (przy użyciu specjalnej przystawki za 99 $), na SmartTV, smartfonach, tabletach z Androidem lub iOs, ale także na zwykłych komputerach. Wraz z popularyzacją usługi odchodzi bezpowrotnie konieczność ciągłego unowocześniania sprzętu, marnowania czasu na pobieranie oraz instalację gier. Gry zainstalowane są w data center, terminal użytkownika przesyła jedynie zapytania do baz danych.
Aby skorzystać z usługi, wystarczy zarejestrować się na stronie OnLive.com, pobrać oraz zainstalować odpowiednią aplikację i cieszyć się z najnowszych gier, takich jak: Batman: Arkham City, Assassin's Creed Brotherhood, Pro Evolution Soccer 2012 i wielu innych. Dodatkowo istnieje możliwość 30 minutowego, bezpłatnego testowania usługi.
Największą bolączką użytkowników OnLive jest konieczność dostępu do szerokopasmowego Internetu. Aby w pełni korzystać z gier należy posiadać łącze o przepustowości 5 Mb/s. Korzystanie z wolniejszego łącza także umożliwia udział w rozgrywkach, jednak kosztem jakości grafiki - wolniejsze łącze powoduje, że grafika jest słabszej jakości.
Dla gier są tworzone dwa strumienie: live stream i media stream. Pierwszy z nich używany jest do rzeczywistej rozgrywki. Natomiast media stream to strumień HD do oglądania gier na żywo oraz nagrywania powtórek.
Największą bolączką użytkowników OnLive jest konieczność dostępu do szerokopasmowego Internetu. Aby w pełni korzystać z gier należy posiadać łącze o przepustowości 5 Mb/s. Korzystanie z wolniejszego łącza także umożliwia udział w rozgrywkach, jednak kosztem jakości grafiki - wolniejsze łącze powoduje, że grafika jest słabszej jakości.
Dla gier są tworzone dwa strumienie: live stream i media stream. Pierwszy z nich używany jest do rzeczywistej rozgrywki. Natomiast media stream to strumień HD do oglądania gier na żywo oraz nagrywania powtórek.
Kluczowe znaczenie dla jakości usługi ma rozmieszczenie centrów obliczeniowych (ang. data center). Dla rynku europejskiego, w pierwszym etapie, przewidziano dwa data center - na terenie Wielkiej Brytanii i w Luksemburgu. Na cały obszar USA wystarcza pięć data center zlokalizowanych w: Kalifornii, Virginii, Teksasie, Illinois i Georgii. Od 2009 roku możliwa odległość gracza od data center zwiększyła się z 80 km do do 1600 km.

Firma badawcza DFC Intelligence przedstawiła, pod koniec ubiegłego roku prognozę, z której wynika że w 2016 roku przychód na globalnym rynku gier wideo wyniesie 81 miliardów dolarów, w porównaniu do 66 miliardów dolarów w roku 2010. Zmiany sposobu dystrybucji na rynku gier, których zwiastunem jest OnLive, wpłyną istotnie na wyniki finansowe takich gigantów jak: Sony, Nintendo, Microsoft. Mogą doprowadzić do ich bankructwa lub rozkwitu.
Do 2016 roku, zapowiadany jest dwukrotny wzrost sprzedaży w segmencie online, natomiast spada wartość sprzedaży gier w tradycyjnych sklepach.
Technologie zabezpieczania gier, oparte na systemach antypirackich i specjalnych konsolach, nie zdają egzaminu - nie chronią interesów producentów gier. "Cloud computing" daje pełne zabezpieczenie, dlatego cała sprzedaż może przenieść się do sieci. Zmniejszą się przy tym koszty dystrybucji, więc gry mogą być tańsze.
System dystrybucji gier, taki jaki oferuje OnLive, to również szansa dla firm telekomunikacyjnych. Milion użytkowników, płacących co miesiąc abonament, pozyskanych w ciągu trzech miesięcy na brytyjskim rynku, to olbrzymi sukces British Telecom. Jest to jednocześnie wskazówka dla pozostałych operatorów, że rozwój telekomunikacji idzie w kierunku usług bardziej zaawansowanych niż przekazywanie danych i głosu.
autor: Piotr Sitarz - student Telekomunikacji AGH, artykuł jest elementem praktyki studenckiej.
Do 2016 roku, zapowiadany jest dwukrotny wzrost sprzedaży w segmencie online, natomiast spada wartość sprzedaży gier w tradycyjnych sklepach.
Technologie zabezpieczania gier, oparte na systemach antypirackich i specjalnych konsolach, nie zdają egzaminu - nie chronią interesów producentów gier. "Cloud computing" daje pełne zabezpieczenie, dlatego cała sprzedaż może przenieść się do sieci. Zmniejszą się przy tym koszty dystrybucji, więc gry mogą być tańsze.
System dystrybucji gier, taki jaki oferuje OnLive, to również szansa dla firm telekomunikacyjnych. Milion użytkowników, płacących co miesiąc abonament, pozyskanych w ciągu trzech miesięcy na brytyjskim rynku, to olbrzymi sukces British Telecom. Jest to jednocześnie wskazówka dla pozostałych operatorów, że rozwój telekomunikacji idzie w kierunku usług bardziej zaawansowanych niż przekazywanie danych i głosu.
autor: Piotr Sitarz - student Telekomunikacji AGH, artykuł jest elementem praktyki studenckiej.
Uprawnienia i dostęp w systemach CCTV.
Systemy obsługiwane przez wielu operatorów wymagają ograniczenia dostępu, do pewnych funkcji i kamer, dla osób nieupoważnionych.Rejestratory Signal serii 83xx posiadają bardzo rozbudowane możliwości nadawania uprawnień użytkownikom. W systemie można zdefiniować 64 konta użytkowników. Wykorzystując ten sam login i hasło użytkownik może zalogować się lokalnie lub zdalnie mając inny zakres uprawnień. Ograniczenia mogą dotyczyć takich funkcji jak: przeszukiwanie dzienników systemu, modyfikowanie ustawień, zarządzania dyskami oraz plikami. Ponadto możliwe jest ograniczenie uprawnień dotyczących każdego kanału z osobna – podglądu, ręcznego nagrywania, odtwarzania archiwów, sterowania PTZ oraz tworzenia kopii.

Rejestrator pozwala na jednoczesne zalogowanie się online 10 zewnętrznym użytkownikom. Dla wszystkich użytkowników możliwe jest tworzenie czarnej lub białej listy adresów (zakresu dopuszczonych lub blokowanych adresów IP). Istnieje możliwość ograniczenia połączeń do lokalizacji (adres IP), oraz sprzętu (adres MAC) dla wybranych użytkowników. System może pracować bez zalogowanego użytkownika, wówczas obrazy z kamer mogą nie być wyświetlane. (MC)
Projekt instalacji multiswitchowej na ponad 300 gniazd - problem zasilania elementów aktywnych.
Instalacja w budynku, na który składają się dwa skrzydła, liczyć ma w sumie blisko 350 gniazd.Biorąc pod uwagę walory estetyczne, projektant przewiduje wykorzystanie tylko jednego zestawu antenowego. Do zbudowania instalacji, do odbioru programów z dwóch pozycji satelitarnych, w programie SatNet wykorzystano wzmacniacze magistrali multiswitchowych SA-901 R70901, multiswitche magistralne serii MSV-9xx o różnej liczbie wyjść oraz rozgałęźniki i odgałęźniki SS-9xx o różnym stopniu tłumienia odgałęzień.

Schemat instalacji SMATV na 350 gniazd.
Projekt wykonany w programie SatNet ściągnąć można tutaj (pdf)
Projekt wykonany w programie SatNet ściągnąć można tutaj (pdf)
Kwestia zapewnienia odpowiedniego poziomu sygnałów na każdym z gniazd - to tylko jeden z kluczowych aspektów, jaki powinien być brany pod uwagę przy wykonywaniu tego typu projektów. Nie mniej ważny jest temat zasilania wszystkich elementów aktywnych w instalacji. W przypadku rozwiązań opartych na multiswitchach MSV Terra, dużym ułatwieniem jest możliwość zasilania ich po liniach sygnałowych ze wzmacniaczy.
Z punktu widzenia projektanta istotnym elementem jest tutaj takie umieszczenie wzmacniaczy, aby oprócz odpowiedniego wzmocnienia zapewnić równomierne obciążenie wbudowanych zasilaczy.
Cała instalacja mogłaby być zasilona z jednego, umieszczonego na początku instalacji, wzmacniacza, ale blisko stumetrowy odcinek magistrali łączący oba skrzydła powodowałby spadek napięcia skutkujący znacznym wzrostem poboru prądu.
Na przedstawionym wyżej schemacie zdecydowano się na umieszczenie dwóch, dodatkowych wzmacniaczy SA-901 R70901, w dwóch gałęziach drugiego skrzydła budynku optymalizujące problem poziomu sygnału i zasilania. (ŁB)
Z punktu widzenia projektanta istotnym elementem jest tutaj takie umieszczenie wzmacniaczy, aby oprócz odpowiedniego wzmocnienia zapewnić równomierne obciążenie wbudowanych zasilaczy.
Cała instalacja mogłaby być zasilona z jednego, umieszczonego na początku instalacji, wzmacniacza, ale blisko stumetrowy odcinek magistrali łączący oba skrzydła powodowałby spadek napięcia skutkujący znacznym wzrostem poboru prądu.
Na przedstawionym wyżej schemacie zdecydowano się na umieszczenie dwóch, dodatkowych wzmacniaczy SA-901 R70901, w dwóch gałęziach drugiego skrzydła budynku optymalizujące problem poziomu sygnału i zasilania. (ŁB)
Monitoring analogowy - rozwiązanie światłowodowe.
Kabel koncentryczny przestał ograniczać odległość przesyłu wizji w monitoringu analogowym. Obecne, nowoczesne systemy monitoringu analogowego budowane są oparciu o szkielet światłowodowy, co zapewnia nie tylko możliwość transmisji sygnału do 20 km, ale także odporność na przepięcia i wyładowania atmosferyczne.Urządzenia niezbędne przy budowie tego typu systemów to wideo konwertery ULTIMODE. Są one bardzo proste w obsłudze i oprócz transmisji kanałów wizyjnych możliwe jest także transmitowanie danych telemetrycznych, audio czy alarmu w jednym włóknie światłowodowym. Rodzina wideo konwerterów ULTIMODE daje możliwość dobrania odpowiedniego urządzenia do wymagań inwestora - w zależności od ilości kanałów wideo, rodzaju zastosowanego włókna światłowodowego czy dodatkowych funkcjonalności.
Wideo konwertery ULTIMODE dla włókna jednomodowego:
Wideo konwertery ULTIMODE dla włókna wielomodowego:
Kiedy stosować skrętkę ekranowaną FTP do przesyłu sygnału wideo z pomocą transformatorów?
Najważniejszą przesłanką do zastosowania przewodów ekranowanych jest izolowanie przesyłanego sygnału od zewnętrznych zakłóceń. Ekran przewodu działa jak klatka Faraday’a, redukując „szum” elektryczny wpływający na jakość sygnałów, a także ograniczając promieniowanie elektromagnetyczne. Najprostszym sposobem redukcji zakłóceń w przewodzie jest:- unikanie obszarów o dużych zakłóceniach,
- segregacja przewodów i kabli, przewody sygnałowe prowadzone w korytkach kablowych, pozostałe przewody na drabinach kablowych,
- stosowanie przegród metalowych, jeśli wszystkie przewody są w jednym korytku/drabinie kablowej,
- używanie przewodów ekranowanych.
Jak widać z powyższego zestawienia stosowanie przewodu ekranowanego jest tylko jedną z wielu możliwości. Jeżeli już na nią się zdecydujemy, trzeba pamiętać aby wykorzystane urządzenia miały ekranowane złącze RJ-45 zapewniające odprowadzanie ładunków z ekranu.
Zarówno skrętka (UTP) i ekranowana (FTP) może być stosowana w torze transmisji wizji.
Zaletą skrętki FTP jest większa odporność na pola elektromagnetyczne, szczególnie impulsowe. Można przyjąć, że bezpieczniej jest ją stosować kiedy trasa kablowa biegnie blisko siłowych kabli energetycznych, które mogą generować zakłócenia. Największą wadą użycia skrętki ekranowanej jest zmniejszenie odległości na jaką można można przesłać sygnał (od kilku do kilkunastu procent). Jest to spowodowane gorszą charakterystyką przenoszenia skrętki z ekranem (dodatkowa pojemność). Transmisja wizji wymaga uziemienia ekranu skrętki.
Aktywne transformatory wideo Etrix posiadają ekranowane gniazda RJ-45 dla skrętki ekranowanej FTP
Jak zabezpieczyć nieoświetlone pomieszczenia wewnątrz budynków?
Idealnym urządzeniem dla tego typu obiektów jest kamera K1695, wyposażona w mechaniczny filtr podczerwieni oraz oświetlacz IR o zasięgu 15 metrów, który skutecznie doświetla monitorowany obszar. Trójosiowa regulacja obiektywu oraz zmiana ogniskowej w zakresie od 4 do 9 mm pozwala na dowolne ustawienie kamery i przystosowanie jej do warunków panujących w pomieszczeniu.Wandaloodporna kamera z oświetlaczem IR i mechanicznym filtrem podczerwieni
2.0 Mpix Sunell 1080p SN-IPD54/12VDR K1695
2.0 Mpix Sunell 1080p SN-IPD54/12VDR K1695
W zestawie razem z kamerą dostarczane jest oprogramowanie NVMS do zarządzania, rejestracji i podglądu obrazu nawet z 36 kamer IP firmy Sunell. Możliwość archiwizacji obrazu na karcie SD zabezpiecza system przed utratą danych w wyniku awarii rejestratora lub sieci LAN. Może też być stosowana w dużych, profesjonalnych systemach np. razem z rejestratorami NUUO. (WT)
- zastosować aktywny przewód o długości 30 m H1302. W jednej z wtyczek został zastosowany specjalny wzmacniacz.
- zastosować repeater HDMI Signal H3610. Można osiągnąć zasięg do 45 m
Nowości w firmie DIPOL
Warto przeczytać:
DVB-T i telewizja analogowa w nowoczesnej zbiorczej instalacji antenowej. Projektantowi postawiono trzy główne wymogi: instalacja ma obejmować zasięgiem 5 bloków, ma być w niej dystrybuowany sygnał DVB-T z lokalnego nadajnika, abonenci posiadający stare telewizory bez tunera MPEG-4 (telewizory kineskopowe, płaskie ale tylko z MPEG-2) mają odbierać analogowo programy nadawane w DVB-T.
Sygnał z anteny UHF Dipol 44/21-69 Tri Digit A2670 został podzielony na dwa tory obróbki: cyfrowy i analogowy. W torze cyfrowym znajduje się podwójny wzmacniacz kanałowy DVB-T z AGC at420 Terra R82510 i wzmacniacz wielowejściowy ma400 Terra R82520. Na tor analogowy składa się stacja...
Sygnał z anteny UHF Dipol 44/21-69 Tri Digit A2670 został podzielony na dwa tory obróbki: cyfrowy i analogowy. W torze cyfrowym znajduje się podwójny wzmacniacz kanałowy DVB-T z AGC at420 Terra R82510 i wzmacniacz wielowejściowy ma400 Terra R82520. Na tor analogowy składa się stacja...
Schemat instalacji światłowodowej dla 5 bloków
z dystrybucją sygnału DVB-T i transmodulowanego z niego sygnału analogowego.
z dystrybucją sygnału DVB-T i transmodulowanego z niego sygnału analogowego.
Darmowy streaming dla wielu osób jednocześnie. Kamery Pixord K1532, K1533, K1550, K1551 mogą generować trzy niezależnie konfigurowane strumienie wideo. Dla strumienia archiwizowanego na dysku twardym zaleca się ustawienie parametrów o jak najwyższej jakości, aby można było w razie konieczności pozyskać z nagrania jak najwięcej szczegółów. Kolejny strumień można wykorzystać do przesłania obrazu wideo do Internetu, z możliwością jednoczesnego oglądania przez wielu internautów. W tym celu należy zainstalować na komputerze mającym dostęp do Internetu oprogramowanie Justin. Działa on wówczas jako...
Zapasowe łącze internetowe. Dla wielu firm nagły brak dostępu do sieci Internet wiąże się poniesieniem dużych strat. Aby zabezpieczyć się przed taką awarią należy posiadać dostęp do sieci od dwóch osobnych operatorów internetowych. Jednym z rozwiązań jest podpisanie z umowy z providerem kablowym (DSL) oraz z operatorem komórkowym (mobilny Internet).
Podczas awarii łącza podstawowego dostęp do Internetu zapewni bezprzewodowe łącze zapasowe. Aby zautomatyzować ten proces...
Podczas awarii łącza podstawowego dostęp do Internetu zapewni bezprzewodowe łącze zapasowe. Aby zautomatyzować ten proces...
Zapewnienie bezprzewodowego łącza zapasowego 3G dla sieci lokalnej z wykorzystaniem routera TP-LINK TL-MR3420 N2957